BLOGGER TEMPLATES AND Gaia Layouts »

Thursday, February 3, 2011

belajar

assalam..:face75: aku pikir banyak kali jugak la kan sebelum nak tulis entry ni. keputusannya aku nak tulis. haha gila punya mimi :119: entry ni aku nak ajar kekawan aku belajar bahasa/loghat aku :119: loghat belah mana :120: :120: belah tembikai..hahaha bushhbushh :131: adehh okeyh siyez. loghat utara laa.. okeyhh jom study :119:



PERKATAAN PERTAMA
utara = keleboq
biasa = lumpur


PERKATAAN KEDUA
utara = gebaq
biasa = selimut


PERKATAAN KETIGA
utara = cerok
biasa = siram/hulu


PERKATAAN KEEMPAT
utara = katup
biasa = tutup


PERKATAAN KELIMA
utara = bebai
biasa = marah


PERKATAAN KEENAM
uatara = manis melecas
biasa = manis sangatsangat



PERKATAAN KETUJUH
utara = rongkah
biasa = robohkan/selongkar


PERKATAAN KELAPAN
utara = camca
biasa = sudu


PERKATAAN KESEMBILAN
utara = gerek
biasa = basikal


PERKATAAN KESEPULUH
utara = teriak
biasa = menangis


PERKATAAN KESEBELAS
utara = reyau
biasa = menangis


PERKATAAN KEDUABELAS
utara = gamit
biasa = isyarat tangan memanggil seseorang


PERKATAAN KETIGABELAS
utara = rimbuk
biasa = tumbuk/pukul


PERKATAAN KEEMPATBELAS
utara = ayaq
biasa = air


PERKATAAN KELIMABELAS
utara = mampoih
biasa = mati


PERKATAAN KEENAMBELAS
utara = ketegaq
biasa = degil


PERKATAAN KETUJUHBELAS
utara = cabai
biasa = cili


PERKATAAN KELAPANBELAS
utara = lempaq/hawing/punggai
biasa = baling



PERKATAAN KESEMBILANBELAS
utara = dan
biasa = sempat


PERKATAAN KEDUAPULUH
utara = belemoih
biasa = comot/kotor


haa..ni la antara perkatan biasa yang orang uatara macam aku guna tetiap hari. bez kankan :120: selamat belajar ea kekawan.. adios amigos

0 comments: